Nadat de Algemene Vergadering op 28 november 2018 groen licht gaf voor de (ver)bouw van ons botenhuis, gingen Hunzeleden en aannemer fluks aan de slag. Op deze pagina hebben we de verbouwing op de voet gevolgd. Inmiddels is het laatste bericht verschenen.
Dit is het laatste bouwbulletin.
De werkzaamheden aan de entree – de finale van het project – zijn vandaag afgerond. In deze fase is het beton van de aanzichtkant glad afgewerkt en in vier lagen gewit, zijn de hellingbaanwanden schuin afgezaagd (op nadrukkelijk verzoek van de architect), en ook wit afgewerkt. Ook is de afbrokkelende deklaag van trap en plateau verwijderd, zijn beschadigingen hersteld en nieuwe afwerklagen aangebracht. Aan de nieuwe afwerklagen is zand toegevoegd om gladheid te voorkomen. De gebouwencommissie heeft de gebroken tegels voorbij het plateau vervangen. Tot slot zijn nieuwe beukjes geplant voor de witte wand om het groene karakter van de singel te helpen waarborgen.
Het bestuur wil alle Leden bedanken voor de steun bij het doorzetten en het uitvoeren van dit project.
Het is heel jammer dat we door de corona maatregelen nu tijdelijk niet van ons vernieuwde gebouw kunnen genieten, maar er breken weer betere tijden aan, en met de vernieuwde onderdelen kunnen we weer jaren vooruit.
Er is weer voortgang geboekt, kijk maar hoe fraai de binnenwand van onze werkplaats er nu uitziet! Grote hulde voor de materiaalcommissie, die in de loods verdere aanpassingen heeft gedaan. Ook hangen er nu rolgordijnen voor de ramen van de sportzaal, op nadrukkelijk verzoek van onze overburen. Ook is het stukje grond voorbereid waar de verlenging van de heg zal komen, maar eerst moet het betonfront nog worden aangepakt.
Nu is ook het veiligheidsglas geplaatst in ons nieuwe hekwerk, al moet je scherp kijken om het te zien; dat wordt wel een regelmatig glazenwasklusje! Nogmaals – ten overvloede – het verzoek om absoluut geen fietsen tegen deze fraaie balustrade te zetten! Ook bracht onze onvermoeibare Erik Jan prikkeldraad aan bij het paadje langs de sportzaal, vanwege insluiping bij de buren. Het zal nog even duren voor de heg weer dichtgegroeid is.
Hekje voor hekje komen we verder! In de afgelopen weken zijn leerlingen van de scheepsbouwopleiding voor ons aan de slag gegaan. Zij hebben het hekwerk voor de entree gemaakt. Dankzij een gesponsord transport van Wagenborg konden de delen afgelopen vrijdag worden geplaatst door de veteranenploeg. Nu moeten de panelen veiligheidsglas er nog in. Sluitstuk is het verlengen van de heg en de afwerking van het beton. Daarvoor moeten we wachten op warmer weer.
Het moge duidelijk zijn dat dit nieuwe hekwerk absoluut geen parkeerplek voor fietsen is!!
Sinds enkele weken zijn de kleedkamers verrijkt met de nieuwe banken en lockers. Nu kunnen we optimaal genieten van onze nieuwe kleedruimtes. Laten we er alsjeblieft niet weer een grote verzamelplek van verweesde kleding en schoenen van maken!!
In de hal is ons nieuwe magneetbord opgehangen, een mooi resultaat van wat Linda heeft bedacht en vervolgens samen met Erik-Jan heeft uitgevoerd. Met mankracht is de plaat op zijn plek gebracht, waar hij met 28 schroeven wordt gehouden. Het was een heel werk, maar het resultaat past volgens ons perfect in de sfeer van het gebouw.
Wat nog rest zijn klussen in de loods en de werkplaats, en nog een waterpunt in de trainingszaal en dan zijn we binnen klaar!
Buiten helaas nog niet, zodat er nog houten hekken staan bij de entree. In januari wordt gestart met het maken van de definitieve hekwerken bij de MSO in Groningen (de Stichting Metaal- en Scheepsbouw Opleidingen). Dit gebeurt onder ons eigen beheer en is mogelijk gemaakt door Theo, onze materiaalcommissaris. Als die hekken er staan, compleet met het wettelijke voorgeschreven veiligheidsglas, dan rest alleen nog de afwerking van de oppervlakken van de traptreden en het plateau. Daarvoor moet de oude deklaag worden hersteld en een nieuwe deklaag worden aangebracht. De afwerking van de zichtzijde moet worden geëgaliseerd en in wit worden afgewerkt. De offertes daarvoor zijn door het bestuur goedgekeurd, maar met de uitvoering kan pas bij hogere temperaturen worden gestart. Naar verwachting zal dat eind maart zijn. Daarna zal de beukenheg worden verlengd tot de hoek van de trap. Dat zal dan de voltooiing betekenen van ons grote project.
Ondanks alle inspanningen om binnen budget te blijven, is de verwachting dat de kosten hoger zullen zijn dan begroot. Het bestuur zal tevens op korte termijn — in aanloop naar de jaarlijkse ALV — bezien op welke wijze recht zal worden gedaan aan de besluitvorming door de ledenvergadering rondom de keuken.
Waar in de loods de oude lockers stonden, komen kasten voor de toergroepspullen en worden de botenstellingen uitgebreid. Er is al een nieuwe kussenkast (bij de achten).
Ook zijn er nog kinderziektes, zoals de hardnekkige problemen met de warmteregulering van de verschillende ruimtes, de bobbels in de vloer in de hal en nog wat ongemakjes. Daar wordt uiteraard ook aan gewerkt.
De vakantie heeft alle werklieden weggetrokken. Het gebouw is weer van ons! Nu komen de karweien die we zelf -moeten gaan- doen, zoals het klaarmaken van de kledingrekken, weghalen en opnieuw leggen van de vloerbedekking in de overlegruimte en het schilderen van de vloer van de trainingsruimte.
Ook de wanden van de overlegruimte moeten met de verfkwast bewerkt worden. Waarna alles weer netjes ingericht moet worden natuurlijk.
Op bijgaande foto haalt Rob van der Werff van de gebouwencommissie de laatste belemmering voor gebruik van toiletten en kleedkamers weg .
Jawel, we kunnen weer lekker poedelen en ’toiletteren’.
Vanwege de vakantie was het was rustig aan het voortgangsverslagfront van de bouw, maar nu pakken we de draad weer op, met meteen gelukkig positieve berichten:
Het gaat er goed uitzien, zoals de foto van de wasbak in de kleedkamer toont. In toiletten en kleedkamers wordt nog druk geïnstalleerd, gekit en geschilderd, dus absoluut niet gebruiken!
Het nieuwe loodsdak vordert traag, maar gestaag.
De binnenwanden krijgen nu steeds meer vorm en het dak wordt nieuw belegd. Volgende week gaat de zaag in de heg met de buren zodat we lucht en licht krijgen bij ons nieuwe kozijn in de sportruimte. Ook wordt gestart met de hellingbaan. Het wordt wel mooi allemaal. Zo gaan we gestaag verder. Helaas nog zonder nieuws uit Den Haag over de subsidie.
De vloerenman heeft vandaag de vloer geëgaliseerd. Nu mag niemand er op tot en met het weekend. Ook het hek dat voor de nieuwbouw binnen stond is weg!
Het hok voor de luchtbewerkingsinstallatie wordt best fors, maar laten we ons niet al te opgeblazen gaan gedragen straks.
Vandaag wordt het laatste rioolwerk in de botenloods afgemaakt
Buiten begint de bouw zoetjesaan ook los te barsten. Een tijdelijke trap buitenom moet de aanpak van de entree mogelijk maken. Hadden we al gemeld dat de planning is dat de verbouw rond tweede week juni afgerond wordt? Het bestuur zoekt naarstig naar een datum voor de feestelijke (her)opening. Lastig met al die vakanties die er aan komen!
Er zijn marathons die geld opbrengen en marathons die geld kosten. Met die laatste zijn we nog bezig als het om de (ver)bouw gaat. Met de entree is nu gestart en binnen worden de vloeren gefreesd voor de vloerverwarming.
Men buigt zich over de keuze voor schroeven en de richting van de wandpanelen in de trainingsruimte; die worden nu horizontaal geplaatst waardoor het nog langer lijkt.
Na de zondvloed zijn we – door het dichtmaken van het dak – gelukkig weer in droge tijden aanbeland met de bouw. De werkzaamheden nu zijn minder spectaculair, maar er wordt wel flink doorgewerkt: Afvoeren en riolering, luchtbehandelingssysteem, verdere afscheidingen voor douches en kleedkamers; aan alles wordt gewerkt.
In de loods moesten deze week weer wat boten verplaatst worden vanwege gaten die geboord werden, maar dat is ook al weer klaar. Alweer die vele handen die even helpen.
Vrijdag 10 mei wordt de vloer in de nieuwe ruimte gestort. De week daarna worden de sleuven voor de vloerverwarming ingefreesd.
Volgende week wordt het oude dakdeel geisoleerd en belegd.
Ondertussen wordt er gewoon doorgeroeid. ‘Business as usual’ op De Hunze. We passen ons wat aan, schikken her en der in, dat verloopt allemaal soepeltjes. Ook prettig dat dit zo kan.
We denken naast de verbouw ondertussen aan andere dingen, zoals de 133 K ergo-estafette actie op 11 mei voor KiKaRow.
Harde regenbuien en gedeeltelijk geen dak, zijn een fatale combinatie gebleken. Oftewel, dit keer somber nieuws. We hebben op diverse plaatsen in het clubhuis en de botenloods wateroverlast en lekkage gehad gisteren, tijdens de enorme regen- en onweersbuien. Deels veroorzaakt door gemis van nieuw dakdeel, deels omdat oud en nieuw dak (blijkbaar) niet goed aansluiten. We zijn nog niet klaar met de bouw dus!
Na volle inzet op de laatste noodzakelijke voorbereidingen, is afgelopen maandag in onze loods alles klaar gemaakt voor het terughalen van de vloot die uit logeren was. Dat vereiste de nodige voorbereidingen, want alle boten konden niet zomaar weer ‘terug op stee’: Ook intern is alles zo verhuisd dat voor onze hele vloot weer ruimte is. En de loods moest opgeruimd worden.
Naderhand genoten alle werkers in het zonnetje op ons terras van pizza’s die Betty Goedewaagen geregeld had. Veel hulde voor Theo Klimp en de materiaalgroep!
Al met al is er groots werk verricht.
Ook de bouw vordert trouwens gestaag. Het dak zit al op de nieuwe trainingsruimte en de toiletten worden ook al herkenbaar in de nieuwe vorm .
De boten komen 17 april weer terug naar onze loods. Het kan weer. Uit de opslag waar ze gedurende de afgelopen maanden droog en veilig stonden. De 18e om 18.00 uur worden ze opgeladen op de botenwagen. Daarna naar De Hunze. Waar ze afgeladen worden. Wie mee wil helpen sjouwen (het is een klusje zoals we dan zeggen) kan zich aanmelden bij Roelof Otten van de logistieke commissie. Vele handen maken licht werk. Het nodige riggerwerk vindt in de loop van deze week plaats.
Afgelopen weekend stond in het teken van Hunzedrukte, met mooi weer en een invasie nieuwe roeiers, die het roeien wel wilden gaan proberen in de boot!
Toch was het wennen, want er zijn geen kleedkamers en geen toiletten meer in het gebouw. Het bezoek aan het tijdelijke Dixi-toilet naast de brievenbus is wel even wennen; daarvoor moet je de deur uit en dus is het credo: Druppel meenemen! Ook kost het bedienen van de joystick enige oefening, maar dat leert snel.
Vrijdag is het dak bij ons afgeleverd: een keurige stapel. Het was een overzichtelijk karwei. De chauffeur van de firma Pultrum kon snel weer verder.
De aanvoer van overig bouwmateriaal ging ook na het weekend door: Deuren, ramen en isolatiemateriaal liggen inmiddels te wachten op verwerking.
De bouw vordert gestaag.
De sloop is voortvarend gestart, heel voortvarend! Zelfs het mindervaliden toilet – dat zo lang mogelijk in tact zou blijven – is direct onttakeld. Gelukkig staan er nog drie toiletpotten klaar voor een onderonsje. Of iets dergelijks.
Maandagavond 1 april is door de materiaalgroep hard gewerkt aan de nieuwe botenstellingen en het plan is om de boten op woensdag 17 april terug te halen. Hebben we zin an!
De verbouw gaat een nieuwe fase in. De basis (betonvloer) is inmiddels gelegd voor de uitbreiding.
Komende week begint de aannemer aan de bovenverdieping.
De kleedkamers, douches en de toiletten worden als eerste afgebroken. Het mindervaliden toilet proberen we zo lang mogelijk intact te houden. Douchen (en omkleden in de nieuwe ruimtes) kan bij ons pas weer rond eind mei. De kluisjes (lockers) gaan naar de ergo-omkleedruimte, de kledingstellingen worden verplaatst, de hangers verwijderd. Dat gebeurt komende zaterdagmiddag. De kleedkamers worden daarom zaterdagmiddag 13.00 uur gesloten. Houd daar dus rekening mee als je gaat roeien. Kom tot eind mei/begin juni liefst omgekleed naar De Hunze.
Even voor de duidelijkheid: Alles, maar dan ook echt alles, wordt uit de te slopen delen gehaald. Zorg dus dat je je spullen (ook voor alle zekerheid die uit je kluisje als je een kluisje huurt), in veiligheid stelt. Alles wat zaterdagmiddag 13.00 uur niet opgehaald is wordt naar de kringloop of stort gebracht door de klussers. As easy as that!
De verbouw is in een stroomversnelling geraakt. Voor Hunzeleden die mee willen, eigenlijk móeten helpen is het “alle hens aan dek”.
De bekisting is weg en het nieuwe dak ligt er prachtig bij. Dat vindt de aannemer ook. Daarom worden de nieuwe opbouwdelen woensdag 27 maart geplaatst. Er moet nog wel voor riooldoorgangen geboord worden in het nieuwe dak en in de loods moeten aanpassingen aan de stellingen worden gedaan. Vandaar dat we de elders gestalde boten rond 17 april kunnen terughalen.
Vanaf 1 april (geen grap) wordt ook het binnenkarwei aangepakt. Dat betekent dat we voor die tijd het zoldertje, de kleedkamers én bestuurskamer helemaal moeten hebben ontruimd. Dat is een flinke klus!
Het betekent ook dat we het daarna een periode zonder kleedkamers en douches moeten doen. Wel zullen we proberen het minder validentoilet zo lang mogelijk in bedrijf te houden en buiten komen meer toiletten te staan.
We gaan dus wel meer ervaren dat we bezig zijn met de bouw, omdat nu het deel aangepakt wordt waar wij met ons allen veel gebruik van maken.
Hulptroepen zijn zo meteen dus ook weer nodig. Naast een ploegje dat op maandag en vrijdag even extra wil schoonmaken om de gang/hal en sociëteit ‘leefbaar’ te houden de komende maanden.
De logistieke commissie zal veel mensen vragen te helpen de komende tien dagen. Wees gul in je tijd en energie. Het is voor even en levert een mega-resultaat op. Bovendien is het ook gewoon leuk om met een stel mensen zo’n klus te klaren, met de schouders er soms letterlijk onder. Het vraagt energie en geeft energie!
Het duurt niet lang meer voordat het beton gestort gaat worden.
Nu twee weken geduld oefenen en dan komt de nieuwe bovenbouw!
Vanaf 1 april kunnen we met ons allen weer ruim met de handen uit de mouwen om zelf te klussen.
Hebben we zin in, want dan komen onder andere de opgeslagen boten weer terug.
Week tien is voor de betonzagers. Op vrijdag 8 maart 2019 worden ook de twee laatste dakdelen er af getild met de grote kraan. Spectaculair gezicht wordt dat weer, je houdt je hart vast.
Week elf is in handen van de wapeningsboorders en bekisters, waarna op vrijdag 15 maart het nodige beton voor het laatste stuk dak/vloer wordt gestort.
De twee weken daarna zijn voor het drogen.
In week 12 (ja, die van 1 april) worden de nieuwe delen van de bovenbouw en het bijpassende dak geplaatst. Dan volgt het werk binnen.
Het goede nieuws is dat we dan wel weer de botenloods met de nu verbannen boten aan kunnen vullen.
We gaan dus weer het nodige werk zelf verrichten. Onze logistieke commissie bekijkt nu hoe we het gaan aanpakken. Maar eh, als je benaderd wordt om te helpen, zeg ja want het wordt weer even flink buffelen met vele handen die het werk licht(er) maken.
De bouw vordert gestaag, mede dankzij het mooie weer natuurlijk.
Het stofschot in het materiaalhok is nu ook geplaatst. De onder het schuine dak uitstekende delen van de werkbanken zijn netjes ingepakt . Maandag (4 maart) wordt gestart met het boren en zagen van de twee laatste dakdelen, zodat die ook verwijderd kunnen worden.
Vrijdag 22 februari is het beton gestort voor de achterwand, de balken en de middelste drie dakdelen. Volgende week ( week 10) wordt de werkplaats verder voorbereid met stofschot en stempels. Daarna start in week 11 de sloper met de aanpak van de twee buitenste dakdelen. De aannemer doet er alles aan om de opgelopen week achterstand gedurende het vervolg van de bouw in te lopen. Wordt vervolgd!
Inmiddels krijgt de bekisting vorm. We laten ons al te graag kisten dus. En wapenen!
Helaas moet de steiger om de heg toch weg. Door onvoldoende ruimte kan anders de bekisting aan de buitenwand niet geplaatst worden. Een ‘dingetje’ dat van tevoren onvoldoende meegenomen is in de planning. Zo gaan die dingen bij een grote (ver)bouw soms.
In het afgeschermde loodsdeel worden nieuwe stempels geplaatst om het nieuwe dak te stutten. Wanneer dat dak geplaatst wordt is nog niet helemaal duidelijk. Wellicht komende week al.
Het dak is er bijna helemaal af! Daar waren de bouwvakkers sinds gisteren al mee bezig, inclusief de grote kraan die daarbij nodig was. Vandaag de laatste loodjes, waardoor de overlast van een versperde weg voor de buren redelijk beperkt gehouden is. De kraan stond er steeds een halve dag namelijk. We hielden ons hart vast bij het hangen van die dikke, zware platen beton boven ons gebouw, maar het ging goed. Vanaf morgen gaat de aannemer aan de gang met de opbouw van de drie middensegmenten en als dat klaar is – compleet met nieuwe dakdelen- gaan de twee laatste schuine dakdelen er af.
Ook de aangepaste offertes voor de subsidie aanvraag zijn binnen en gecontroleerd (met dank aan Hunzelid Michiel Randag). Ze kunnen daardoor snel weer ingediend worden bij de subsidieverstrekker.
Na een korte stop tot de 28e gaat de bouw verder. Alle sneeuw is weg en er wordt weer geboord en gezaagd aan het betondak. Dit gaat nog door tot donderdag. De boor/zagers denken dat de kraan het werk verder wel op één dag kan afwikkelen, misschien op vrijdag 1 februari? Dit is nog niet zeker.
De aannemer deelt mee dat het slopen niet door kan gaan zo. Het koelwater dat gebruikt wordt bij het boren en zagen, bevriest in de leidingen. Daarom zijn de slopers vertrokken. De winter bepaalt wanneer ze terug kunnen komen. Slecht nieuws dus. Uitgerekend op de dag dat het Dagblad van het Noorden aandacht besteedt aan onze bouwplannen.
Het bouwteam overlegt nu wat er eventueel binnen gedaan kan worden aan andere werkzaamheden. Wat afwijking van de planning zou betekenen. Wordt vervolgd!
Ondanks de weersomstandigheden wordt er gelukkig – na goed overleg – toch gewoon doorgewerkt . Het dak is sneeuwvrij gemaakt en tegen gladheid gezout. Ook zijn alle stempels klaar en wordt er geboord en gezaagd aan het betonnen loodsdak. Morgen en overmorgen komt er een grote kraan om het dak weg te halen. Voor het weekend dicht de aannemer de boel tijdelijk af.
De heg is sinds deze ochtend echt weg. Met dank aan Maarten van Messel en Erik Kruyswijk die de heg afgevoerd hebben. Hun noeste arbeid heeft wellicht een dubbel effect op een zonnige toekomst voor De Hunze: Toen ze daar aan het werk waren kregen ze veel leuke gesprekken met voorbijgangers en buurtbewoners. Die contacten waren zo positief dat het misschien een nieuw lid gaat opleveren. Een relatief nieuwe bewoner van een appartement aan de Steenhouwerskade was dermate enthousiast, dat hij zich snel wil gaan aanmelden. Ook de sloop komt nu goed op stoom. En moet er eerst gestempeld worden, anders stort het gebouw in. Donderdag en vrijdag wordt alles met behulp van de kraan weggewerkt. Zie foto’s hieronder voor een sfeerimpressie.
Ook de buren zijn geïnformeerd over de bouwwerkzaamheden. Schriftelijk, via een brief van de aannemer.
Op de burenbouwavond -17 januari- die georganiseerd werd door het Bouwteam van De Hunze, kon men persoonlijk kennisnemen van de plannen en daaruit voortvloeiende werkzaamheden. Het was een geanimeerde avond in ons clubhuis. En o ja, op 24 en 25 januari is de Singel afgesloten vanwege (hijs)kraanwerkzaamheden.
En weg is de heg! Met dank aan Hunzeleden Hessel Hollema en Gerhard Diephuis die letterlijk en figuurlijk snoeihard gewerkt hebben. De aannemer bouwt een steiger over de heg met onze buren. Maar dat heeft wel enige voeten in de aarde en een deel van de heg moet ook simpelweg weg. In afwachting van de container van aannemer Plas ligt de heg achter in het fietsenhok. Maarten van Messel en Erik Kruyswijk zorgen voor afvoer van de heg .
De kop is er af. We zijn nu echt begonnen. Het ‘serieuze werk’ is deze dag van start gegaan: Na alle opruimwerkzaamheden van de afgelopen weken, kunnen de bouwvakkers beginnen met hún voorbereidingen voor de bouw. Het resultaat is al snel te zien aan een stofschot dat vakkundig in de botenloods aangebracht is. En een gesloopt krachthonk.
Nu de ergometers uit het benauwde krachthonk gehaald zijn en in de loods staan, wordt er ook daar weer druk gebruik van gemaakt. Met (nu nog) heerlijk frisse lucht om het hoofd. Of dat zo blijft?
Weer of geen weer, de voorbereidingen voor de (ver)bouw gaan onverdroten door. Zo zijn deze zondag de terrasstoelen met twee aanhangwagens afgevoerd naar de opslag. Klussers van dienst waren Koert Bruins, Kees de Graaf, Erik-Jan Kruijswijk, Roelof Otten en Tineke Floor. Laatstgenoemde ging mee naar de opslag om een probleem met verkeerd opgeslagen riggers te gaan herstellen; sommige er in, andere weer terug naar De Hunze. Zo giet dat en dat was deze zondag letterlijk en figuurlijk.
De boten die in de opslag moeten, zijn weg. De kast met afzuiginstallatie is leeg, de afzuiger is nog voor een leuk prijsje verkocht ook. Nu is het tijd voor de herinrichting van de botenloods, ter voorbereiding van de verbouw. Met nieuwe stellingen voor de boten. De materiaalcommissie was er weer flink druk mee! Het resultaat is om door een ringetje te halen.
Zaterdag 29 december was het zover: De botenloods en werkplaats moesten leeg. Onder leiding van Ernst Arbouw ging een grote hoeveelheid jeugdleden aan de slag om een grote hoeveelheid boten af te riggeren. In totaal moesten er zes vieren,vier tweetjes en vijftien skiffs klaargemaakt worden om vervoerd of opgelegd te worden. Een hele klus. Gelukkig was daar Ollie Becker die met de lijst in de hand nauwkeurig in de gaten hield welke boot wel en welke boot niet aan de beurt was. Feico Camphuis had in de week daarvoor al enkele skiffs onder handen genomen en de wedstrijdmeiden hadden de Zegevier en de 4-ever ook al vantevoren gedaan. Het leek dus veel, maar viel wel mee.
En bij het afriggeren bleef het niet. De riggers moesten aan elkaar gebonden worden en voorzien van labels. Isabel Taprak en Sebastiaan Pruntel deden dat soepel en snel. De bankjes verdwenen in de daarvoor bestemde kisten.
Ondertussen werd er in de tijdelijke opslagloods ook hard gewerkt. Vorige week maakte een deel van de Heren veteranengroep de tijdelijke loods leeg en nu moesten er nog stellingen worden gebouwd.
Het verhuisplan voor deze dag was gemaakt door Ernst Arbouw en alle onderdelen moesten naadloos op elkaar aansluiten. Tijdens de koffie op De Hunze gaf Ernst een korte uitleg over de originele constructie van deze nieuwe stellingen: Dat moest lukken, dachten de heren.
Terwijl de jeugd en junioren, aangemoedigd door Remco de Boer en Frank de Vries, in de Hunzeloods de boten afriggerden, stonden de stellingbouwers vol spanning te wachten op de bowa met de GRB-stellingen. Klokslag twaalf uur draaide de bowa het plein voor de tijdelijke loods op; perfect gestuurd door ex Aegirbowa-chauffeur, maar nu Hunzelid, Renze Rispens.
Het afladen van de stellingonderdelen ging vlot. Daarna was het ‘sleutelen maar’. Eerst onder veel overleg, maar na wat pogingen werd duidelijk hoe de stellingen in elkaar staken. De bouwploeg was eerder klaar en wachtte niet op de komst van de bowa met de boten.
Dus toen kwam het zware werk. Boten tillen uit de loods richting de botenwagen van Aegir. Ook dat ging vlot. In de stromende regen en met veel wind dat wel. Vele handen maakten licht werk. Dat allemaal dankzij onder andere Stijn Mom, Mats van Slooten, Lysandros Tsiamparlis, Anna Menke, Wouke Mollema, Mare Veeger, Isabel Taprak, Sebastiaan Pruntel, Wouter de Boer, Tijn Lubbert en Daan Huizing. Gelukkig waren er ook veel oliebollen. Na het opladen volgde het afladen bij de tijdelijke opslagloods. Ook daar liep het vlot. De middag werd afgesloten met een interessante ‘mijtensafari’. Het was een mooie dag.
Het is 11.00 uur zaterdagochtend de 22e. Na hun vroege training gaat een groot deel van de Heren-veteranengroep naar een loods elders in de stad.
Deze loods met heel veel ruimte is beschikbaar gesteld door een van de roeiers! Maar de hal staat wel helemaal vol met spullen.
Het wordt daarom een dag hard doorwerken met af en toe een pauze voor koffie, soep en een broodje. Om 16.00 uur is de ‘make-over’ van de opslaghal klaar!
Komende zaterdag, de 29e, wordt er verhuisd: De jeugd en junioren gaan om 11.00 uur de boten afriggeren, bijgestaan en aangemoedigd door Remco de Boer.
Ernst Arbouw heeft het totaaloverzicht van deze operatie, hij stimuleert een goed logistiek verloop. Want om 13.00 uur rijdt de bowa van Aegir voor bij De Hunze en moet er opgeladen worden. Ook hierbij geldt trouwens: Vele handen maken licht werk!
Terug naar zaterdag de 22e december, want ook op De Hunze zelf wordt gewerkt. In de bestuurskamer overleggen Ernst, Remco, Roelof en Tineke van de
logistieke commissie hoeveel vrijwilligers er nodig zijn voor de komende klus.
En ja, op het vlot ligt nog een boel troep, uit de loods verzameld. Deze week zorgen Roelof Otten en Erik Jan Kruyswijk er voor dat dit afgevoerd wordt.
Maar 600 m² is mooi opgeruimd en wel beschikbaar voor de stellingen met de boten er op. (zie foto) Knappe prestatie heren!
En wat een heerlijk rustig idee voor het bestuur en ons allemaal dat de ±25 boten die tijdelijk weg moeten uit de botenloods, zo’n goed onderdak hebben.
Het organiseren van de vrijwilligers voor de verschillende onderdelen is nu het belangrijkste aandachtspunt geworden.
Ernst Arbouw heeft samen met Theo Klimp de taak op zich genomen om de botenloods “bouwklaar” te maken.
Het afvoeren van de boten gaat op 29 december plaats vinden.
De boten komen te liggen in een grote loods van een Hunzelid in Groningen.
De lijst met boten die moeten worden afgeriggerd en afgevoerd is klaar en staat op deze pagina als download.
De plekken in onze eigen loods waar boten naar toe verplaatst moeten worden is ook klaar.
De oplsagloods wordt zaterdag 22 december 2018 door de Heren Veteranengroep opgeruimd en voorbereid op de stellingen van de GRB (waar de boten op gestald worden).
Die zaterdag wordt er door de logistieke commissie lijsten gemaakt met vrijwilligersnamen voor de verschillende klussen.
Wij kijken hoe ver wij komen met de leden die zich al hebben aangemeld. Ook doen wij een beroep doen op het eigen netwerk van Hunzeleden. Meld je aan lieve mensen!
Onze eigen botenloods bouwklaar maken (achterste gedeelte onder schuine dak leeg!) is de komende weken de belangrijkste klus.
Planning verbouw (wijzigingen voorbehouden, dit is wat we verwachten):
• 15 dec: Hunzeleden starten met op/leegruimen delen van clubhuis
• 14 jan: voorbereidingen aannemer met bouwplaats inrichten, steiger over heg met buren zetten, sloop ergometerhok, puin- en stofschotten in loods aanbrengen
• 21 jan: 1e fase loodsdak
• 11 feb: 2e fase loodsdak
• 1 mrt: ruwbouw uitbreiding
• 11 mrt: loods weer volledig beschikbaar
• 18 mrt: vervangen inwendige oudbouw: Sloop kleedkamers, douches, toiletten
Onder het toeziend oog van een rijtje kleumende meeuwen (foto: Hans Duut) en met dank aan de eerste lichting klussers: Nynke Visser, Willem Jongbloed, Beppo van Leeuwen, Feite Hofman, Peter van Dijk (en de tijdelijke logistieke commissie: Roelof Otten, Tineke Floor, Klaas Breunis, Erik Jan Kruyswijck en Ernst Arbouw en Gijs Hoogerwerf – de laatste twee coördineren de botenopslag tijdens de bouw); is op zaterdag 15 december 2018 het volgende gedaan:
De toerspullen en het 11 stedentochtmateriaal zijn uit de loodsgangen verwijderd en afgevoerd naar de opslag.
Twee lege grijze kasten bij de schuifdeur van gang 5 (achtengang) zijn weg. De zwarte kast blijft. Daarin zitten reservebankjes en ander nood-reparatiespul.
Gangen 4, 3 en 2 zijn ontdaan van alle troep: Het grof afval ging gedeeltelijk in de container en ligt gedeeltelijk op het vlot omdat dat nog uitgezocht moet worden door de materiaalmensen.
De materiaalkast bij het ergometerhok en de butagaskast moeten nog bekeken worden als de sleutel ervan beschikbaar is.
Krachtplek (gang 5) en ergometerhok zijn nog in tact gelaten vooralsnog.
Over de toekomstige plek voor het krachtspul en ergometers wordt nog overlegd.
Er moet ook flink wat werk gedaan worden door Hunzeleden, willen we deze periode goed door kunnen komen: sjouwwerk, uitzoek- en opruimklussen, straks moet de boel ook weer ingericht worden etc.
Speciaal aandachtspuntje: tijdens de bouw gaat het verenigingsleven ‘gewoon’ door. Dat stelt wel wat eisen, want bouw brengt natuurlijk allemaal stof en troep met zich mee. Daardoor dreigt ons gebouw onleefbaar te worden, terwijl de sociëeeitsactiviteiten gewoon door zouden moeten gaan.
Daarom wordt er vanaf de derde week van januari tot eind maart elke vrijdag vanaf 17.00 uur gedweild. Daarvoor wordt een dweilploeg gezocht, die letterlijk de boel even aan kant brengt op de begane grond. Dat kan per week door verschillende Hunzeleden gedaan worden. Het gaat per week om circa vier mensen maximaal, anders loop je elkaar in de weg. Met vier schoonmakers kost het een uurtje. Samen kan het ons zo lukken om De Hunze ook tijdens de verbouwperiode leefbaar te houden. Op de foto: De eerste paal van ons huidige clubgebouw wordt geslagen.
Wil jij ook wel de handen uit de mouwen steken? Meld je dan aan op onderstaande klussenlijst die ook op het prikbord in de gang hangt. Na digitale aanmelding krijg je digitaal automatisch antwoord (check ook je spammap als dat niet gebeurt).
Geen velden gevonden.