Zondag 23 juni stond in het teken van een regatta tussen acht koninklijke roeiverenigingen, een activiteit in het kader van het 30e lustrum van K.S.R.V. Njord. De regatta werd door haar gezamenlijk georganiseerd met de KWV De Kaag te Warmond (Zuid-Holland). Plaats van handeling was het verenigingsterrein van KWV De Kaag en haar sociëteit, gelegen aan de Kagerplassen. Daartoe waren vier Coastal-boten aanwezig. Heren-, dames- en mixedploegen roeiden boord aan boord in een tweeploegenbaan 750 meter, rondden een keerboei en roeiden 750 meter terug.
Onderstaande herenploeg heeft De Hunze vertegenwoordigd:
Het was een stralende dag, die werd geopend door Jaap Smit, commissaris van de Koning in Zuid-Holland. Belangrijk bij deze discipline is om de riem diep weg te zetten en hoog aan te halen, zodat het blad gedurende de haal bedekt blijft. Zo kan worden voorkomen dat het blad halverwege de haal eruit schiet.
Het drukke scheepvaartverkeer en het ronden van de keerboei vergde het nodige van de stuurmanskunsten van Louis, die daarvoor een uitstekend werkend voetenstuur tot zijn beschikking had in een coastal boat van Filippi.
Ook de boten van de wedstrijdleiding hadden een drukke dag; hen was de belangrijke taak toebedeeld om de overige pleziervaart te gebaren om tijdig te wijken.
Nadat de voorwedstrijd en de halve finale werden gewonnen, moest De Hunze het in de finale afleggen tegen de herenploeg van Njord, die overigens op 2 juli a.s. verwacht in Henley te starten. Een mooi resultaat, temeer omdat het de eerste keer was dat in een coastal boot werd geroeid!
Het geheel werd afgesloten met een diner en een optreden van de Njord Lustrumband. Naast de al genoemde verenigingen werden vertegenwoordigd de:
Complimenten voor een strak georganiseerde regatta en een responsieve wedstrijdleiding. Er waren twee keerboeien. Aanvankelijk was de race zo georganiseerd dat de ploeg in baan 1 de keerboei voor de wind moest ronden, terwijl de ploeg in baan 2 geacht werd de keerboei tegen de wind in te ronden. Nadat de wedstrijdleiding ermee bekend was geraakt dat de boot van de ploeg in baan 1 bij het ronden verlijerde, werd beide ploegen toegestaan de keerboei tegen de wind in te ronden voor een eerlijkere wedstrijd.